19 March 2010

Sains Dalam Al-Quran : Perdebatan Kebenaran Pemisahan Langit Dan Bumi ( 2 )

assalamualaikum dan salam sejahtera...

apa khabar you allz? harapnyer sihat2 je sambil layan blog ni. Ok, kita teruskan kepada pengisian seterusnya. Pada post yang lepas, kita sudah membicarakan ten
tang bukti dalil dalam Al-Quran tentang kebenaran teori Big Bang. Kali ini, saya akan bawakan pula perdebatan para saintis dalam perkara ni. Of course la dalam dunia ni, manusia kan lain2. Ha, kan lain bunyinyer tu. Maksud saya pasti ada penyokong dan pembangkang dalam beberapa perkara terutama sekali dalam penjelaskan tentang sains. Setiap saintis pasti ada pendapat mereka yang tersendiri. Itulah yang membuatkan dunia sains sentiasa hangat dengan kewujudan mereka2 ini.


So, biarpun teori Big Bang telah dikeluarkan, muncul pula seorang ahli astronomi Inggeris iaitu Sir Fred Hoyle. Dia muncul bukan sebab nak nyanyi, tapi lebih kepada membangkang teori ini. ( Tapi, mamat ni pun seorang ateis ) Dia dan dua lagi rakannya, Thomas Gold dan Hermann Gold mati-matian menegaskan bahawa alam ni sejak azali lagi dah jadi macam sekarang ni iaitu ia kekal dan tetap sepanjang masa. Walaupun dah tau yang angkasa semakin mengembang, mereka berkata bahawa jasad yang berkembang di antara galaksi itu akan memenuhi ruang yang ada, dan hasilnya mereka tetap berpegang bahawa alam ini kekal dan tetap. Walaupun diorang ni diasak ngan teori yang membenarkan Big Bang, mereka tetap degil dan terus memberi teori yang boleh dikira tak masuk akal asalkan dapat bangkang Big Bang. Kesian Big Bang. Dan ketika itu, hampir kebanyakan saintis mempercayai teori mereka dan teori Big Bang hampir diketepikan.

Malahan, ada tahun 1915, Albert Einstein telah membuat beberapa kajian secara teori fizik dan hasilnya beliau mendapati alam ni memang pernah melalui Big Bang dan apa yang didakwa mamat Fred Hoyle sama sekali tak betul. Tapi, dia merahsiakan perkara ni coz masa tu para saintis lebih mempercayai teori Fred Hoyle.

Kemudian pada tahun 1948, George Gamow, seorang ahli fizik dan kosmologi Rusia membuat kemunculan sulung beliau dengan gagasan baru. Dengan nada kerek beliau berkata, jika benar alam ini pernah melalui Big Bang, mesti ada sisa radiasi akibat letupan tu dan tersebar ke seluruh alam.


Tapi pada tahun 1965, dua orang saintis Amerika Syarikat, Arno Penziaz dan Robert Wilson secara tak sengaja menemui gelombang sinaran yang memancar ke seluruh alam dan ia diberi nama Cosmic Microwave Background ( CMB ). Bila di kaji, ternyata ianya sisa radiasi kesan dari Big Bang. Ternyata teori Big Bang itu benar dan ternyata George Gamow terpaksa menahan malu akibat dari penyataan beliau yang penuh kerek itu.

Berikutan penemuan ini, kebanyakan para saintis tak terus mempercayainya so, pada tahun 1989, NASA menghantar satelit Cosmic Background Explorer ( COBE ) untuk membuat pemerhatian di atas sisa radiasi yang didakwa dua saintis tersebut. Dalam masa lapan minit sahaja, COBE menjumpai kesan radiasi tersebut dan membenarkan bahawa pembentukan alam ini bermula dari Big Bang.

Jadi, persamaan antara ayat Al-Quran ( yang saya siarkan pada post yang lepas ) dengan penemuan saintifik ini adalah sangat mengagumkan dan Big Bang diiktiraf sebagai pegangan dalam ilmu kosmologi moden.

Dr Alfred Kroner, profesor sains geologi di Jabatan Geologi di Institute of Geosciences, Johannes Gutenberg University, Mainz, Jerman merupakan salah seorang saintis yang mengagumi kebenaran Al-Quran. Beliau berkata bahawa mustahil Nabi Muhammad yang hidup 1400 tahun dahulu dapat mengetahui tentang ilmu fizik nuklear yang hanya diketahui pada tahun itu. Beliau mengakui kebenaran Al-Quran dan alhamdulillah akhirnya beliau memeluk Islam.

Itulah dia tuan2 dan puan2, hidayah Allah ada di mana2 sahaja dan tidak tertakluk kepada darjat mahupun pangkat. You allz haruslah yakin dengan Islam dan insya-Allah kalau niat you allz betul, kejayaanlah milik you allz. Sekian, wassalam...

No comments:

Post a Comment

 
Copyright 2010 thecounselingbuddies